סיכום ביניים של פעילות הסתדרות המורים מפרוץ משבר הקורונה

ידיעות כלליות
מידע מקצועי
. . .
מחבר:מנהל מערכת
00:00 11/06/2020

עובדות ועובדי הוראה יקרים,

משבר הקורונה עדיין אתנו, נראה כי ילווה אותנו עוד זמן רב ויכפה קיום שיגרת חיים ועבודה שונה ממה שהכרנו עד כה. משבר זה שנמשך כבר כמה חודשים, הציב אתכם בחזית המאבק.

עם סגירת בתי הספר ותחילת העבודה מרחוק, הציבור גילה מחדש את עוצמת הקשר ביניכם ובין התלמידים ואת חשיבותכם המשמעותית לחוסן הקהילתי. בתחילת הדרך היו קשיים ואתגרים, אבל למרות הכל הצלחתם ללמד. השקעתם לילות כימים ולעיתים הייתם הקשר היחיד של הילדים לעולם שבחוץ וייצרתם יציבות בהמון בתים.

בזכותכם איתר משרד החינוך 70,000 ילדים שהיו זקוקים להזנה. מדי יום ערכתם שיחות אישיות עם מאות אלפי תלמידים והוריהם והפכתם לעמוד תווך חשוב בשגרת החירום שנוצרה. משבר הקורונה הוכיח מעבר לכל ספק עד כמה אתם חיוניים למשק כולו. 

בזמן שאתם עסקתם בעבודת הקודש – חינוך ילדי ישראל, הרימה ראש תופעה מגונה, שאותה הובילו  פקידי האוצר – ניסיון לפגוע בשכרכם ובתנאי העסקתכם, תוך זלזול בוטה בעבודתכם והסתת התקשורת והציבור.

אותם פקידי אוצר, שמתרפסים בפני טייקונים, הפגינו שיא חדש של אטימות וניסו לחסוך על גבכם. הם החליטו שלמידה מרחוק אינה ראויה לתשלום מלא ובנוסף דרשו שתעבדו בחינם לאורך כל חופשת הקיץ!

אולם זה היה רק קצה הקרחון. מתחילת המשבר נלחמנו יום יום, שעה שעה כנגד "יוזמות" כאלה ואחרות, אשר הפגינו זלזול בבריאותכם, בתנאי העסקתכם ובמעמד עובדי ההוראה בישראל.

נלחמנו בזירה התקשורתית ללא הפסקה והישרנו מבט מול אלה שחשבו שאתם צריכים לעבוד בחינם רק כדי לשמש כשמרטפים לתלמידים. זו היתה מלחמה לא פשוטה, אשר בחרתי לעמוד בראשה באופן אישי, כדי להילחם על כבודכם ומעמדכם. לצערי, אני והסתדרות המורים, עמדנו בודדים במערכה, בזמן שאחרים בחרו להסתתר 'בבונקר' ולכתוב 'איגרות' במקום לצאת לשטח, לנהל מאבקים מול משרדי הממשלה ולהביא הישגים לעובדי ההוראה.

ברצוני לערוך סיכום ביניים של פעילות הסתדרות המורים, מפרוץ המשבר ועד כאן ואף לעדכן אתכם באתגרים שעומדים בפנינו.

מאז פרצה מגפת הקורונה פעלנו למען ציבור עובדות ועובדי ההוראה בשני מישורים עיקריים:

מישור ראשון – שמירה על בריאותכם

  • היינו הראשונים שהובילו מהלך בתחילת המשבר לסגירה מוחלטת של בתי הספר.
  • פתחנו עבורכם מוקד מידע ייעודי לכל הנושאים הקשורים במשבר הקורונה, שעד כה טיפל בלמעלה   מ-5,000 עובדי הוראה.
  • עם התגברות התחלואה בימים האחרונים דרשנו משר החינוך לסגור מוסדות חינוך שיימצא בהם חולה קורונה אחד – שר החינוך נענה לדרישה שלנו.

המישור השני: שמירה על הזכויות והשכר שלכם

  • הכרה בלמידה מרחוק – לאורך כל המשבר משרד האוצר ניסה לפגוע בעובדי ההוראה. פקידי האוצר דרשו בתוקף שלמידה מרחוק תוגדר עד 50% משרה. בלמנו את הגזרה הקשה הזאת ודאגנו שהלמידה מרחוק תוכר כעבודה חיונית שעליה משלמים שכר מלא.
  • בלימת גזרות האוצר – פקידי האוצר איימו להוציא את עובדי ההוראה לחל"ת, שמשמעותו תשלום שכר חלקי, ללא הפרשות סוציאליות (פנסיה, קרן השתלמות ועוד) וגם ניסו להעביר תקנות לשעת חירום או להכפיף את עובדי ההוראה להסכמי ההסתדרות הכללית, שהרעו את מצב העובדים. כל האפשרויות היו מובילות לתוצאה אחת: פגיעה בשכר ובזכויות. הסתדרות המורים בלמה את המגמות המסוכנות האלה.
  • חתימת הסכם קיבוצי ייחודי – את הפגיעה החמורה בעובדי ההוראה, שניסה להוביל האוצר, מנענו באמצעות הסכם קיבוצי מיוחד המגן עליכם ועל זכויותיכם. ההסכם, נחתם בתחילת אפריל, שמר על הזכויות שלכם, על השכר שלכם, הבטיח שלא תצאו לחל"ת בשכר חלקי או תעבדו תחת תקנות לשעת חירום. ההסכם אף שומר עליכם מהדרישה הבלתי פוסקת של האוצר לעבוד ימים נוספים בחופש הגדול מעבר לימים שעליהם התחייבנו. מהסכם זה נהנים כל עובדי ההוראה בארץ.
  • שוויון בין עובדי ההוראה – בהסכם הקיבוצי נלחמנו על עקרון חשוב: שוויון בין עובדי ההוראה. נלחמנו שלא יהיה מצב שבו תעבדו יותר מעובדי הוראה אחרים שאינם מגישים לבגרות. קיבענו את העיקרון הזה בהסכם, כך שלא יפלו אתכם לרעה לעומת עובדי הוראה אחרים.

בנימה אישית, אני רוצה להודות לכל אחת ואחד מכם על המסירות שלכם והנתינה למען התלמידים. אני אסירת תודה על הרוח הגבית שאתם נותנים לי בימים שאינם פשוטים לאף אחד מאיתנו. התמיכה האדירה שקיבלתי מכם לכל אורך המשבר מחזקת את האמונה בצדקת דרכינו ובמאבק על מעמדכם. התקופה הקרובה מזמנת לנו עוד אתגרים רבים, אך אני מאמינה כי יחד נוכל לצלוח את כולם.

 

תודה רבה לכולכם,

 

יפה בן דויד
מזכ"לית הסתדרות המורים

 

סיכום ביניים משבר קורונה

דילוג לתוכן