פרטים שחשוב לדעת
התוכנית מחשב נייד לכל מורה הוקמה ע"י אורי בן ארי מיסד ונשיא של קרן "אתנה" .המיזם נולד לתוך הכרה שהגיע הזמן לשים את ההדגש על העצמת המורים, , על ידי קבלת מחשב נייד, להובילם לתרבות המתוקשבת של המאה ה21 .
קרן אתנה פנתה להסתדרות המורים –ולמשרד החינוך מתוך הכרה והבנה של חשיבות השותפות כדי להצליח.
בנוסף לכך פנתה קרן אתנה לשותפים עסקיים ותורמים מהמגזר השלישי שהנושא של העצמת המורים מצא אוזן קשבת אצלם והביעו נכונות להתגייס לטובת הפרויקט.
התוכנית יצאה לדרך ב 2007 כפילוט ב-3 ישובים במחוז הדרום: ערד , באר שבע וירוחם בהשקה חגיגית שקדמה לחלוקה במשרד ראש הממשלה דאז –אהוד אולמרט. .
לתוכנית- "מחשב נייד לכל מורה " מספר שותפים והם: קרן "אתנה", משרד החינוך- מינהל מדע וטכנולוגיה , הסתדרות המורים באמצעות הקרן לקידום מקצועי, בנק מסד, רשויות ומועצות מקומיות , חב' מפעיל, חב' טושיבה.
תורמים לתוכנית "מחשב נייד לכל מורה:
קרן מיראז'- ערד, באר וירוחם, ארגון אורט העולמי – באר-שבע, טירת הכרמל ונשר
מיקרוסופט, אינטל, הקרן המשפחתית עש תד אריסון – שדרות, דימונה סבב א וסבב ב', ועפולה
מגבית בריטניה, מטה אשר ומעלה יוסף, משפ' ליכטמן – לוד, רוטרי לוד- לוד, משפחת חברוני- טבריה
קרן idb ורשת עמל- אופקים
מהות התוכנית
הפרויקט "מחשב נייד לכל מורה" במהותו נועד להעצים את מעמדו של המורה ולהגביר את נגישותו לסביבה דיגיטלית. התוכנית מכשירה ומפתחת את יכולות המורה להשתמש במחשב למטרות שונות: ניהול מידע ונגישות לתכנים, ניהול דיון מקוון, ניהול הוראה, ניהול למידה וביצוע משימות מקוונות. הכוונה שבכך תהפוך סביבה זו לאורח חיים של ההוראה והלמידה הזמינה ומצויה בכל עת, בכל כתה, ובכל בית ותסייע בקידום הוראה ולמידה המכשירה לומד עצמאי ויוזם המשתמש בתקשוב באופן מושכל . ממורה המצטרף לתוכנית מחשב נייד לכל מורה נדרש ומצופה לשנות את פרדיגמת ההוראה שלו כך שתתאים להוראה בסביבה מתוקשבת, ויעשה שימוש בשיטות הוראה מתקדמות.
טאבלטים למורים ולטכנולוגיה למדעים ה"אתנה " בשיתוף הקרן לקידום מקצועי השיקו את התכנית "טאבלט איינשטיין+ לכל מורה למדע וטכנולוגיה" במטרה להעצים את המורים בישראל בכלל ואת המורים למדע וטכנולוגיה בישראל בפרט. לשם קידום הנושא, הוחלט להעניק לכול מורה מדע וטכנולוגיה בישראל, את הטאבלט איינשטיין וקורסי הדרכה מקצועיים לכל מורה. צוות משותף של משרד החינוך, ולמד"ע מאוניברסיטת תל אביב בסיוע קרן אתנה והנהלת הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים פיתח תכנית הדרכה מקצועית לעבודה ולימוד מקצועות המדע והטכנולוגיה באמצעות הטאבלט המתבסס על מערכת הפעלה של אנדרואיד,
מטרות ויעדים
התאמת דרכי ההוראה לסביבה מקוונת
צמצום הפער הדיגיטלי בין מורים ותלמידים
ניהול שיגרת עבודה אישית, מקצועית (פדגוגית ארגונית) באמצעות מערכות תקשוב.
בתוך שנתיים מיום כניסת בית הספר לתהליך לגרום למורים לשלב תהליכי הוראה ולמידה מקוונת, כחלק בלתי נפרד
מעבודתם בכיתה ובבית הספר.
עידוד שיתוף פעולה בין מורים עמיתים
תכנית ההשתלמות של המורים
תכנית ההדרכה וההשתלמויות בת 120 ש' נועדה לספק לבית הספר מעטפת סיוע וליווי למורים מרמת העזרה האישית ע"י מדריך ומטמיע ועד רמת ההשתלמות הבית ספרית, במלואה הכוללת את מנהל ביס' וצוות המורים שלו.
ההשתלמות מוכרת לקידום המקצועי של המורים.
מבנה הפעילות במפגשי ההשתלמות:
חשיפה והקניית עקרונות , מתודולוגיות וגישות להוראה מתוקשבת.
התנסות, יישום ותרגול המיומנויות הנרכשות
פעילויות הערכה ומשוב באמצעות כלים מתוקשבים.
דיון עמיתים
ביצוע הפרוייקט
ועדת היגוי עליונה וועדה פדגוגית, המשותפות לכל הגורמים בפרויקט קבעו, במשותף, את היעדים, הקריטריונים לבחירת בתי-ספר, ותוכניות ההכשרה. נציגי הקרן לקידום מקצועי , שותפו בוועדות הפרויקט מתחילתו, והם עוקבים אחר התקדמות הפרויקט ברמת המטה.
מידי מספר חודשים מטה הפרויקט ניפגש על מנת לעקוב ולקבוע מדיניות השתלמות התואמת את הדרישות וצורכי השטח., לשמוע על הנעשה, להפיק לקחים ולתת פתרונות נקודתיים.
הסתדרות המורים באמצעות הקרן לקידום מקצועי משתתפת בחלק מעלויות המחשב בסך 150$ למורה, חבר הסתדרות המורים העובד 50% מישרה.
בקרה ומעקב:
בישובים בהם חולקו מחשבים לבתי-הספר מתקיים פורום יישובי בהשתתפות נציג מח' החינוך/ העירייה, נציג בסניף הסתדרות המורים ,מפקחת תקשוב, מפקחי בתי הספר, נציגי הקרן לקידום מקצועי, המנהלים, ונציג קרן אתנה. פורום זה קרוי ועדת היגוי יישובית הנפגשת לפחות פעם אחת במהלך החצי שנה הראשונה של ההשתלמות .
פגישות נוספות של ועדות ההיגוי נערכות גם בשנה השנייה להשתלמות ועם סיום ההשתלמות. המורים נדרשים לביצוע מטלה כדי לבדוק את ידיעותיהם בכניסה לפרויקט, וכן מבצעים מטלה לימודית בסיום כל שלב השתלמות.
חלק מנוהל ועדת היגוי , הפיקוח והמנהלים מגיעים עם נתונים לגבי המורים המשתלמים, מה קורה עם המחשבים / המורים/ תקלות/ וכמו כן כיצד בא לידי ביטוי השינוי שחל בהוראת המורים בכיתה.
המנהלים, הפיקוח מיידעים את השותפים בכל מה שקורה עם המורים מקבלי המחשב מיום קבלת המחשב בטקס ההשקה.
עוד נמסר מידע על תקלות טכניות במחשבים ו/או על ליקויים בתקשורת האינטרנט הפעלת חברת מפעיל/ קרן אתנה נמסר מידע על תוצאות המיפוי התאמת המיפוי לאוכלוסיית המשתלמים
הוצעו פתרונות להטרוגניות כגון:
*קורס מורים מובילים באוניברסיטה
*עזרה למתקשים עי המדריכים הבית ספריים
*המורים המתקדמים יותר מסייעים לחבריהם.
*בנית השתלמות אזורית משלימה לקבוצה של המתקשים או לקבוצה של החזקים
הישיבות הן תכליתיות ומטרתן מתן מענה מידי למצוקות/בעיות של המורים על פי דיווחי המנהלים , אווירת בית הספר השתנתה, התקשורת עם המורים היא באמצעות הדואל, ו כן תקשורת המורים עם התלמידים וההורים באמצעות אתר כיתתי או פורום בית ספרי. המורים מעלים חומרים שלהם מתוקשבים לאתר בית ספרי ו/או לאתר עירוני. כמו כן נגישים באופן מידי לחומרים של מורים עמיתים באותו מקצוע.
על פי דוגמאות מהשטח מנהל מוביל את צוות בית הספר הן בהשתלמות ובשגרת העבודה עם המחשב בהוראה בכיתות והתקשורת המנהלית והמקצועית.
אמנה בית-ספרית:
כל מנהל בי"ס וצוות המורים בטקס ההשקה,, נדרשים לחתימה על אמנה בית-ספרית בה מתחייב ביה"ס על קיומה של תקשורת דיגיטלית בין קהילת ביה"ס, והתחייבות לביצוע ההשתלמות, לאורך השנה.